måndag 31 december 2007

Summering av 2007!

Så här på årets sista dag kan det vara dags att summera året som gått. Inte bara vad Medusa Games presterat utan också lite smått och gott från övriga världen. Låt oss börja i Medusa Games egen ringhörna. Den 18 februari 2007 lovade vi att vi skulle publicera 1T4+1 äventyr detta år. Tydligen slog vi en fyra för 5 nya äventyr producerades. Även de gamla Miniäventyren (plus ett nytt) samlades i en gemensam fil för åter kunna glädja DoD-Sverige. Dessa äventyr publicerades:

Skogshäxan
Detta var visserligen en uppdatering från 2001 års version men ändringarna är så stora att jag tycker att man kan kalla det för nytt äventyr. Jag kan nog säga att trots att äventyret bara är på 8 sidor är det nog det äventyr som jag är mest nöjd med av det jag skrivit under året som gått. Om några år känns väl denna version oaktuell och då är det väl dags för version 3.0. LoL :-)

Carnags Återkomst
Det första mastodontäventyr som jag skrev i år. Det hela började (som vanligt) som en simpel idé men som snabbt svällde ut och blev hela 47 sidor stort. Äventyret var dessutom helt i färg med många illustrationer som tog en hiskelig tid att teckna. Av reaktionerna från Riotminds forum så väckte fältslagsreglerna i slutet av äventyret en hel del uppskattning och de är (enligt mig) i väntan på några officiella regler de bästa som hitintills skrivits. Jag är för övrigt glad över slutresultatet men tycker så här i efterhand att vissa delar är lite för omständiga och kunde ha skrivits bättre och tydligare.

Vårkristallen
Franz Ungs bidrag till Medusa Games samling i år. Den första delen i en äventyrsserie på fyra äventyr där varje äventyr har en årstid som tema. Nu gick ju den gode Franz och vann Punkt SE:s serietävling och blev helt plötsligt serietecknare på halvtid. Den tid som han brukade använda för att skriva äventyr åt Medusa Games gick upp i rök. Vi får hoppas att Franz får lite tid över eller vinner på lotto så att han kan skriva del 2, Sommarstämman. Ett äventyr som enligt det synopsis jag läst kan bli det bästa som han någonsin skrivit. Vi får se hur det utvecklar sig.

Stenhjarta
Årets bomb i rollspelssverige, i alla fall i kategorin fanmaterial. Nej vänta, Hlogr vill nog ha med i ett finger i spelet när det gäller den titeln. Hur som helst så var Stenhjarta tänkt som ett forumistäventyr som jag tänkte slänga ihop under semestern. Föga anade jag att det exploderade till ett jätteäventyr på 108 sidor som skulle ta större delen av hösten att få ihop. Hur som helst så är jag nöjd med äventyret. Det kunde ha varit smidigare och bättre sammanställt men när det är ett drygt dussin skribenter och tecknare vars samlade tankar ska samlas i ett äventyr är det inte lätt att tillfredsställa alla. Man får helt enkelt vara nöjd över resultatet.

De Grå Fiskarna
Medusa Games första äventyr till Götterdämmerung. Det har bara i skrivande stund funnits att ladda ner i en veckas tid så reaktionerna har låtit vänta på sig. Vi får se vad ni tycker om detta äventyr och om ni gillar det så kanske jag skrivet ett till. Den som lever får se...

Riotminds
Vad har då Riotminds lyckats med under 2007. Det första som dyker upp i tankarna är den avslutande delen i RM äventyrserie om den svarta solen. Jag talar givetvis om Likstorm som var en klar uppryckning från Eldsjäl men tyvärr inte kommer upp i varken Vildhjarta eller Snösagas klass. Den andra produkt som dyker upp är Trudvangs äventyrare som jag tyvärr inte har införskaffat (katten vet varför) men som har en underbar framsidesbild. Bonner har lyckats igen. Jag kan inte komma på något mer som utgivits under året och då måste man säga att det har varit ett magert år. Desto mer har vi att hoppas på nästa år. Ett nytt Bestiarium, Alf-boken, Ringbrytaren (äventyr), Nhoordland (världsbok), brädspelet Vildhjarta till DoD och Sub Rosa, Europa-modulen och eventuellt Hin Håles Kabal (äventyr) till GD. En diger utgivningslista så vi får hoppas på att 2007 var ett ansatsår för 2008 som kommer att krylla av produkter från Riotminds. Annars så har Riotminds utmärkt sig med att öppna en avdelning för Fanmaterial på sin hemsida. Ett gott iniativ men hitintills har det varit få bidrag. Men om man läser på forumet så verkar det som att det snickras en hel del i de svenska stugorna och jag skulle bli förvånad om inte 2008 kommer att vara det år som Fanmaterialet får en uppsving. I samma veva hoppas jag också att Medusa Games samarbetspartner Eldkvast får sin beskärda del av kakan.

Årets...
Sist men inte minst måste varje summering av ett år innehålla en "Årets" lista så här kommer den.

Årets produkt: Likstorm.
Årets pdf: Code Duello.
Årets webbsida: Eldkvast.se, bubblare Eskapisten.
Årets besvikelse 1: Uppskjutningen av brädspelet Vildhjarta.
Årets besvikelse 2: Att Dodaventyr.se projektet dog.
Årets trudvangfilm: Beowulf.
Årets uppror: Bellum Mundi.
Årets avhoppare: Peter Bergting.
Årets fanzine: Hlogr.
Årets arbetsnamn: Hin Håles Kabal.
Årets serie: The Portent.
Årets illustratör: Per Sjögren.
Årets vi vill ha mer av: Alvaro Tapia.
Årets bild: Omslaget till Stenhjarta.
Årets hjärnsläpp: Allsmäktige Theos utskällning av Jurij.
Årets tråkigaste forum: Forumspel.

Gott Nytt År - Jörgen "Klaatu" Karlsson

Inga kommentarer: