lördag 29 mars 2008

Recension - Sub Rosa!

Produkt: Sub Rosa.
Rollspel: Götterdämmerung.
Utgivare: Riotminds.
Format: Hårdpärm, 88 sidor.
År: 2008.

En mer efterlängtad produkt än Sub Rosa var det länge sedan RM producerade. Speciellt med tanke på hur sparsamt det har varit med rediga GD-produkter vilket gör Sub Rosa till ett välkommet bidrag till familjen. Inte blev förväntningarna mindre när RM presenterade omslagsbilden i slutet av oktober 2007 och i våra vildaste fantasier hoppades vi på en utgivning innan jul. Sedan verkade det finnas grus i maskineriet och man undrade var Sub Rosa tagit vägen. Till slut dök dock den snälle postfarbrorn upp med ett tjockt paket så här i slutet av mars. Äntligen, som Gert Fylking skulle ha sagt.

Det första som slår en med Sub Rosa är det stämningsfyllda omslaget. Så vacker, så enkelt, så rätt. En snabbtitt i boken avslöjar att färgerna går i vinrött med många helsidesillustrationer. Boken vars fulla namn är Sub Rosa - Hemliga ordnar och sällskap är en bok som tar oss på djupet in i just dessa världar. Vi förflyttas till ett alternativt 1700-tal där alla viktiga händelser och personer på något sätt verkar insyltade i någon hemlig organisation. En värld där pakter med djävulen är lika vanliga som möten med varulvar och vampyrer. Vi lär oss vilka som är de största, viktigaste och mest fasansfulla av ordnarna och vi får en genomgång i koder och chiffer. Kort och gott, Sub Rosa verkar hålla vad det lovat.

I Sub Rosa introduceras vi till fullo i 13 hemliga ordnar/sällskap och får en introduktion ytterligare ett drygt halvdussin. Vi får veta hur de hemliga ordnarna fungerar, vilka mål de har och vilka som blir medlemmar. Vi kan läsa om vilka ritualer som används och vilka skatter, skrifter och hemligheter som orden vaktar. Oftast rör det sig om en så stor hemlighet att den övriga världen inte är redo för den och därför måste den hållas hemlig.

Det 1700-tal som presenteras i Sub Rosa av RM är något som jag tycker saknades i regelböckerna Codex Persona och Lex Libris. I regelböckerna var det inte så mycket kött på benen när det gällde spelvärlden och vilken sorts äventyr som skulle utspelas i den. I Sub Rosa däremot kastas man handlöst in i en fasansfull forntid med många faror och hemligheter. Man inspireras direkt som spelledare till både enskilda äventyr och långa kampanjer. Redan nu har jag en handfull med idéer som skulle vara intressanta att rollspela både på insidan och på utsidan av en hemlig order. Förutom inspiration är Sub Rosas styrka dess kompakthet. Man får en bra överblick men lämnas samtidigt med luckor som gör att spelledaren själv kan fylla i det som saknas. Det enda jag saknar i textväg är en lista över vilka övernaturliga förmågor (om några) som ordnarna lär ut. Annars är Sub Rosa en av de intressantaste rollspelsprodukter jag läst.

Men det är inte bara lovord som ska ösas över Sub Rosa. Det finns även saker att kritisera. För det första är typografin inte den bästa men är ändå klart bättre än en del andra produkter som RM har gett ut. För det andra spökar det fortfarande med oroväckande mycket stavfel, speciellt pinsamt är den snedvridna rubriken Hellfire Clubb (med två b) som finns på de sidor som redogör för detta sällskap. För det tredje skulle jag inte ha gråtit blod om en fördjupning hade gjorts om Kabbalisterna. Mycket mysticism härstammar från de judiska traditionerna och det hade varit trevligt att få en redig Kabbalistisk sekt att släppa loss på rollpersonerna. Men samtidigt nämns också i förordet att fler ordnar och sällskap kommer att dyka upp i framtiden så kanske dyker Kabbalisterna upp då. Jag håller tummarna.

Sammanfattningsvist är Sub Rosa en mycket bra produkt som kommer att skänka otaliga timmar av glädje för de som inhandlar den. Kapitlet om koder och chiffer är en välkommen bonus och kommer nog att komma många spelledare till godo. Sub Rosa är ett givet köp för alla som vill utvidga Götterdämmerungs 1700-tals värld till oanada höjder.

Plus
+ Omslaget.
+ Författarnas förmåga att blanda fantasi med verklighet.
+ Textens förmåga att inspirera till rollspelande.
+ Kapitlet om koder och chiffer.

Minus
- Den bristfälliga typografin.

BETYG: 4

Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.

Kommentera recensionen!

Inga kommentarer: