Recension - Coriolis!

Produkt: Coriolis.
Rollspel: Coriolis.
Utgivare: Järnringen.
Format: Hårdpärm, 232 sidor.
År: 2008.

Efter tre långa år så var Coriolis äntligen här. Intresserade rollspelare har kunna följa arbetet på Järnringens Blogg och funderingarna över om Järnringen skulle kunna skapa något eget och nytt har varit många. Skulle det bli en blek Fading Suns kopia med ett hopkok hämtade från filmer och TV-serier som Babylon 5, Alien, Battlestar Gallactica, Serenity och Dune som i alla fall jag fruktade. Så här i efterhand kan man konstatera att Järnringen har lyckats för Coriolis liknar i sanning ingenting annat.

Coriolis är en 232 sidor tjock bok med många (och jag menar många) välgjorda illustrationer. Allt från praktfulla uppslag till mindre bilder blandas i en salig blandning. Formgivningen är klart godkänd och man får intrycket av att skaparna vet vad de gör. Faktum är nog att Coriolis är den snyggaste svenska rollspelsprodukt som producerats om man bortser från Jorges Bestiarium.

Coriolis utspelar sig i en grupp stjärnsystem som gemensamt kallas den tredje horisonten. Coriolis själv är en enorm rymdstation i bana runt planeten Kua. På Coriolis finns ett drygt dussin fraktioner som bestämmer över det mesta, både på Coriolis och i de närliggande stjärnsystemen. Den tredje horisonten har koloniserat i två omgångar av människorna och det har inte alltid fungerat smärtfritt. Gemensamt är dock att både de förstkomna och zeniterna (som andra vågens kolonisatörer kallas) tillber ikonerna, en samling gudomliga varelser som både kan vara goda och generösa som onda och snabba till vrede. In i denna smältdegel skickas rollpersonerna eller hjältarna som de kallas i Coriolis. Till råga på allt har en grupp entiter som kallar sig Emissarierna gjort sig till känna. Vad dessa mystiska rymdvarelser har för mål är det ingen som vet.

Coriolis är en regelbok fullmatad med text och informationsrutor och även om man känner att det saknas en del så gör det inte så mycket. Med tanke på att detta är en regelbok så förstår man att skaparna har varit tvungna att skära i texten eller så skulle boken bli helt oöverskådlig. Texten är dock välskiven men väldigt avancerad. Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att skaffa Coriolis som första rollspel eftersom det saknas en introduktion till rollspelens värld och spelexemplena är förbryllande få. En mindre lista över definitioner hade också varit ett välkommet tillskott. Reglerna i Coriois är avancerade och inte helt lätta att förstå sig på. Det krävs en kunnig spelledare som kan tänka snabbt (helst ska denne och flera av spelarna kunna regelverket utantills) för att spelandet ska flyta på riktigt bra. Järnringen har dock tänkt på det mesta i regelväg och det finns utrymme för egna tolkningar och husregler. Men som sagt inget man rekommenderar en nybörjare.

Ett av de intressantaste kapitlena i Coriolis i jämförelse med andra science fiction rollspel är kapitlet om farkoster och rymdstrid. Detta kapitel brukar normalt vara översedda och föga utvecklade men Järnringen har här verkligen lyckats. Det finns många intressanta och utvecklade beskrivningar över hur rymdskepp fungerar och hur man som spelledare och spelare skulle kunna tillverka egna. Rymdstriderna är också annorlunda på så sätt att det är lika viktigt att ha känsliga sensorer och kamouflageaggregat som kanoner och pansar.

En annan sak som jag också gillar med Coriolis är att de olika fraktionerna presenteras på ungefär en sida var. Det ger en snabb överblick över fraktionen utan att fördjupa sig allt för mycket. Perfekt för spelledare som själv gillar att utveckla spelvärlden utan att gå emot den "officiella" versionen. Sånt vill vi ha mer av.

I sammanfattning är Coriolis en mycket bra rollspelsprodukt. Det var länge sedan vi hade ett science fiction rollspel av denna kaliber i Sverige och man riktigt längtar till kommande produkter. Coriolis är en given produkt i alla seriösa rollspelares samling och kommer att ge mycket glädje för en lång tid framöver.

Plus
+ De många fina illustrationerna.
+ Den nyskapande spelvärlden.
+ Formgivningen av regelboken.
+ Kapitlet om farkoster och rymdstrid.

Minus
- De avancerade reglerna.

BETYG: 4

Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.