söndag 24 april 2011

Recension - Teknochock

Produkt: Teknochock.
Rollspel: Teknochock.
Utgivare: Boningen.
Format: Mjukpärm, A5, 148 sidor.
År: 2011.

Det första som måste sägas om Teknochock är att man inte riktigt vet vad man ska tro om denna produkt. Den känns seriös men tar samtidigt sig själv med en klackspark. På 148 sidor A5 har man klämt in regler, spelvärld och illustrationer. För att rymmas med allt detta har man skurit bort allt oväsentligt. Reglerna är väldigt lätta och nybörjarvänliga, man har kapat bort allt onödigt för att göra rollspelet snabbt och explosivt vilket jag gillar. Spelvärlden beskrivs också kortfattat och även om man berör många punkter känns det som om man lämnar väldigt mycket öppet. Det är meningen att spelledaren och spelarna ska fylla i dessa luckor men för någon som inte känner igen spelvärlden från rollspel som Mutant 2089 kan det vara svårt. Sedan har vi illustrationerna, ett hopkok av bilder som inte riktigt förmedlar den spelvärld som texten beskriver. Vissa bilder är realistiska medan andra är horribelt skrattretande. Ninjor, punkare, privatdetektiver och kvinnor som bär vapen som är större än sig själva blandas på ett föga inspirerande sätt.

Allt är dock inte fel med Teknochock. Det finns en hel del som är bra och skulle skaparna bara ta sig tid och ha pengarna skulle nog Teknochock kunna bli ett riktigt bra rollspel. Som det är nu är det dock mest riktat till de inbitna. Till de som gillar gängkrig i glittrande neonstäder som skiljs åt av förorenade ödemarker och förbjudna zoner. Till de som tycker om att improvisera och gillar action. Till de som vill ha ett snabbt rollspel som inte kräver ett djupare engagemang. Alltså ett utmärkt nybörjarrollspel.

I Teknochock är rollpersonerna olika gängmedlemmar som lever i gigantiska städer. Här är det företagen som styr och de svagaste lever i fattiga ghettoliknande områden där gängen slåss för varje tum av sitt revir. I världen finns det mutanter, cybernetik, droger och tunga vapen. Man kan resa till andra Megastäder, planeten Mars eller ut i cyberrymden. Världen är stor och kräver en hel del improvisation av spelledaren. Rollpersonernas övergripande uppdrag är att med näbbar och klor kravla sig upp ur ghettot och bli "riktiga" medborgare. Människor som inte bara är en belastning för samhället. För att uppnå detta måste de stiga inom gängets hierarki och få erfarenhet. Kan rollpersonerna överleva gängkrig, galna komplotter och tung automateld är saken biff. I Teknochocks värld är det endast de starkaste som överlever.

Plus
+ Nybörjarvänligt.
+ Det lättlästa språket.

Minus
- Produkten känns inte helt genomarbetad.

BETYG: 2

Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vänta nu... Plockade du Teknochock på Gothcon? Det var nån som stilade med det utanför intierummet. Var det du?

Medusa Games sa...

Nej, det var inte jag som var på Gothcon och var mallig. Medusa Games exemplar av Teknochock är ett recensionsex. som vi har fått från spelets skapare Olov Nygård.

Unknown sa...

Det var då tur. Annars hade jag blivit sur, du presenterade dig ju inte som Medusa Games/Klatuu(?). Nå, då går jakten vidare på vem det var som fick tag på ett ex på GothCon.

Olav/boningen sa...

När spelet var ute på remiss kom en av läsarna med kritik i stil med att det var som om jag tagit bort allt som är häftigt hos Gibson och låtit en svensk kulturarbetare fylla i luckorna...

Bra recension och kul att få ordentliga synpunkter!

Jocke/Boningen sa...

Joel: Om jag ska gissa, så tror jag att det var Wilmer eller GnomviD på rollspel.nu forumet, efter som de båda nämner TeknoChock i sina gothcon rapporter.

Medusa: bra recension. jag är såklart hemmablind och tycker att spelet förtjänar en fyra och ett fyrverkeri, kanske en egen bankhelgdag; så jag antar att du har mer rätt än vad jag har. Det enda jag undrar över är om du tycket enått särskillt om spelledartipsen och äventyret.

Medusa Games sa...

Med bättre illustrationer, djupare regelbeskrivningar och en färgrikare spelvärld så är Teknochock en solid 5:a. Nu vet ni vad ni behöver fixa till Teknochock 2.0. Det är bara att sätta igång! :-)

Angående Spelledartipsen. Ett av de bättre kapitlen i rollspelet. Kanske lite kort men täcker ändå det mesta. Jag vet inte riktigt om jag personligen gillar det allt populärare sättet att rollspela där spelarna får mer makt och att äventyren snurrar mer kring rollpersonerna och deras egna agendor än om de problem som spelledaren vill ställa dem inför. Improvisering i all ära men jag vill ha ett genomtänkt mysterium att lösa och när det väl brakar loss så ska striderna vara nödvändiga. Bort med onödig och ologisk action alltså. Jag tror dock också att de spelare som tidigt lär sig att ta för sig av kakan också i slutändan blir bättre rollspelare än kanske jag själv som mest hänger med i det som händer. På min tid var rollspel mycket mer spelarna mot spelledaren. Inte på så sätt att spelledaren ville ta livet av våra rollpersoner utan mer att vi ville som grupp överleva alla faror som spelledaren skickade på oss. Våra spelledare var dock aldrig rädda för att låta rollpersonerna dö som flugor om de agerade dumt eller ogenomtänkt.

Angående Äventyret. Jag gillar inte det sätt som äventyret "Snabba bud" är skrivet på. Jag är även i detta sammanhang en gammal stofil som vill ha saker och ting som det alltid har varit. Dock har det förekommit många diskussioner om hur man skulle kunna förnya rollspelsäventyren så att de passar bättre in i 2000-talet. På det sätt som äventyret är skrivet, antar jag, är ett gott försök till modernisering som något. Jag skulle dock vilja ha mer kött på benen men den information man får kan vara allt den moderna spelledaren behöver. Om vi ska vara ärliga är "Snabba bud" mer ett äventyrsskelett än ett riktigt äventyr. "Skelettet" pekar ut det viktigaste men man saknar helt kartor, fylliga person-/platsbeskrivningar och en genomarbetad handling. Bra för de som gillar att improvisera och inte har tid att läsa igenom ett längre äventyr. Dåligt för oss andra.

GnomviD sa...

@ Joel & Jocke: Det var Wilmer @ wrnu som hade ett ex (har för att mig att han fick det för att han MC:ade Apocalypse World för några av Boningarna). Jag fick tillfälle att sitta och glutta i hans bok och balla ut över hur fantastiskt 80-tal spelet är (jag har alltså inte läst det, bara konstaterat att det finns ninjor och att kapitlet Skada och trauma är längre än det med spelledarråd).