söndag 1 juli 2012

Recension - Masks of Nyarlathotep!

Produkt: Masks of Nyarlathotep (4th edition).
Rollspel: Call of Cthulhu.
Utgivare: Chaosium Inc.
Format: Mjukpärm, 248 sidor.
År: 2010, (1st edition 1984).

Det tog några decennier men till slut har jag äntligen läst den klassiska Call of Cthulhu-kampanjen Masks of Nyarlathotep (MoN). Och vilken läsning det var. Det är lätt att förstå att många tycker att MoN är det bästa i äventyrsväg som någonsin har givits ut. Mysteriet är fascinerande, skalan är häpnadsväckande och insatserna är ofantliga. Jag förvarnar härmed att texten innehåller spoilers och vill ni inte veta dessa rekommenderas att ni slutar att läsa nu. Man kan säga att kampanjen består av sex äventyr som var och en utspelar sig på en plats i världen. Kampanjen börjar i New York och beroende på rollpersonernas handlande kan det fortsätta i London, Kairo, Kenya, Australien eller Shanghai. Med andra ord blir det en hel del flängande världen runt för att besegra ondskan. Varje plats innehåller mängder av ledtrådar, monster, strider, förbjuden kunskap, kultister och villospår. Bara att spela sig igenom en av platserna bör leda till minst 5-6 spelmöten och eftersom det finns 6 platser att undersöka så förstår ni att detta kommer att ta tid. Den spelledare som är villig att leda MoN måste vara extremt förbered, insatt i det mesta som H.P. Lovecraft skrivit och vara väldigt organiserad. Det kräver nämligen sin man/kvinna att hålla reda på alla ledtrådar, möten, platser, spelledarpersoner, handlingar, motreaktioner med mera som rollpersonerna kan råka ut för. Fienderna är mäktiga och mycket svåra att besegra, förutom de vanliga akademiska färdigheterna behövs pistoler, maskingevär och helst en oändlig tillgång på handgranater och dynamit. Den version av MoN jag läste var den fjärde engelska editionen och den lämnar rent formgivningsmässigt mycket att önska, den nya franska utgåvan däremot verkar, av det lilla jag har sett, vara ett mästerverk i klass med exempelvis Svavelvinterrollspelet. Den stora nackdelen med MoN är att produkten är väldigt förvirrande. Kartor och bilder är för det mesta fula, de olika handouts:en dyker upp på de mest ologiska ställena och man hänvisas till höger och vänster utan någon sorts ordning. För många år sedan lånade jag en tidig version av MoN och den var så illa formgiven att den inte gick att läsa. Man kan tycka att Chaosium borde ha löst formgivningsproblemet så här 25 år senare men det är i mångt och mycket fortfarande amatörmässig. Orkar man bara att läsa MoN så inser man att det är en veritabel guldgruva för alla som älskar Call of Cthulhu-rollspelet. Här finns allt man kan önska från galna kulter, mystiska artefakter, fasansfulla monster och mäktiga gudar. Man får dock vara försiktig för lika lätt som rollpersonerna kan bli galna kan spelarna bli inlåsta i ett litet rum med mjuka väggar. Med andra ord: spela på egen risk. Muhahahaha...

/ Klaatu

Plus:
+ Äventyrets episka storhet.
+ Den oändliga mängden äventyrsuppslag.
+ Enorm Mythos-faktor.
+ Mycket valuta för pengarna.

Minus:
- Formgivning och bilder är av tveksam kvalité.

BETYG: 4

Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.

Masks of Nyarlathotep på Chaosium Inc.

Inga kommentarer: