tisdag 8 december 2009

En nostalgitripp utan dess like!

Här om dagen råkade jag surfa in på en för mig okänd blogg med det något kryptiska namnet: Piruett. Science Fiction, Fantasy och Allmäna Nörderier - Sedan 2007. Småintresserat började jag läsa och inom kort kunde jag konstatera att denna blogg var en veritabel guldgruva av rollspelsnostalgi. Tre dagar senare har jag plöjt igenom en mängd inlägg, diskussioner, tankar, tokerier, nörderier, kommentarer och gud vet vad. Jag verkar dessutom bara ha skrapat på ytan av allt denna bloggs skapare, en man vid namn Magnus Edlund, har skrivit. Det finns med andra ord mycket kvar att njuta av och inte bara rollspelsrelaterat. Tack vare denna blogg har jag skrattat, häpnats och kommit ihåg en svunnen tid då rollspel var guld och allt annat i bästa fall var silver. Bloggen innehåller bl.a. recensioner på varje Sinkadus, Svergies första rollspelstidning, som någonsin givits ut med en mängd bilder och personliga kommentarer. Jag verkligen gapflabbade och vred mig på golvet av skratt när när jag läste om Gekkon, Vaginakartan (till Radagasts hopp), Piratankor, Bystiga omslagsdonnor, insändarklassikern Vashna mot Sauron, Drakparty och en rad andra Sinkadusrelaterade tokigheter. Galna rollspelslistor kryllar det också av på bloggen, har följer några exempel: De 10 gubbigaste svenska rollspelsomslagen, De 10 coolaste monstren i den svenska rollspelshistorien, De 10 mest galna rollspelsomslagen och De 10 fetaste slutbossarna i Drakar och demoner. Man får med andra ord äntligen veta hur högt Blodughadda rankas bland DoD:s ärkeskurkar genom tiderna. Förutom allt detta finns det en massa roliga artiklar som: Vad hände 1992, Omröstning om det snyggaste Sinkadusomslaget, Ankor genom tiderna, Rollspelsomslag från en tid som inte fanns och mycket mycket mycket mer. Behöver jag ens nämna att Piruett är storfavorit att ta hem titeln årets hemsida? Jag rekommenderar varmt alla 70-talister (och övriga för den delen) att besöka Piruett omgående för en nostalgitripp ni sent ska glömma. Tack för alla skratt, Magnus!

/ Klaatu

Piruett

Inga kommentarer: