fredag 18 november 2011

Konverterade Klassiker - Havets Vargar!

Så har vi kommit till vägs ände i denna omgång av konverterade klassisker. Sist ut (men inte minst) är vikingaäventyret Havets Vargar. Denna klassiker har fört en undanskymd och bortglömd tillvaro genom årtiondena. Ingen har riktigt officiellt gått ut och sagt att de gillat äventyret förutom undertecknad som nämnde det i sin lista över De 5 bästa DoD-Äventyren från Äventyrsspel i A5 format! Äventyret är så högt aktat av mig att det placerades på en hedrande 4:e plats.

Jag tror personligen att de som ogillade Havets Vargar främst gjorde det för att det inte utspelade sig i Ereb Altor. Nu i sin konverterade form är äventyret förflyttat till Trudvang och istället för en resa från Norge till Spanien går resan från Ejland till Dranvelte. Personligen tycker jag att äventyret nästan blir bättre i sin nya miljö eftersom Osthem är en så mycket djupare och färgrikare värld än det lilla av vikinga-europa som presenterades i originalet. Med hjälp av böckerna om Osthem och Mittland kan den driftiga spelledaren få ut många underhållande och lemlästande timmar av äventyret. Dessutom är det mig veterligen det enda äventyret som rollpersonerna, som stormländare, får fara på härjningståg till Mittland. Bara det borde göra det väl värt att testa äventyret? Havets Vargar går också utmärkt att spela som en uppföljare på förra veckans konverterade klassiker, Den Nedbrunna Fatburen.

Om ni vill ha fler konverterade klassiker så skriv en kommentar. Om tillräckligt många visar intresse så kanske jultomten kommer med något spännande. Den som lever får se...

/ Klaatu

Ladda ner!

4 kommentarer:

Bonestone sa...

Gött mos! Jag ser gärna fler konverteringar i framtiden, jag kommer garanterat att tvinga mina vänner spela detta! Vi kör lite DoD med ett par års mellanrum men tröttnar alltid på systemet.
Ska genast läsa igenom detta och njuta av lördags-nördande!

Anonym sa...

Fortsätt gärna. Fick rysningar när jag såg Havets vargar, mitt första A5 äventyr. Många minnen kommer tillbaka. Bäst måste Döda skogen vara, om jag minns namnet rätt. Man börjar bli gammal...

Utkante

Anonym sa...

Ja för tusan! Fler konverteringar!

Unknown sa...

Ärans Väg! En härlig Over-the-top minikampanj från 1985 som bara väntar på lite kärlek ;-)