fredag 11 november 2011

Konverterade Klassiker - Den Nedbrunna Fatburen!

Är det isländsk saga, vikingar, släktfejder och ond bråd död man är ute efter så är Den Nedbrunna Fatburen äventyret man söker. Genom att förflytta handlingen från det ödsliga Island till den karga ön Utvind utanför Ejlands kust kan äventyret så gott som oförändrat spelas i Trudvangs fantastiska värld. Det är bara att slipa yxorna, dricka tunnor med mjöd, låta skägget växa vilt och säga tunga ödesmättade ord som: Þungur hnífur!

Under Drakar och Demoners tidiga gryning fanns ingen fast spelvärld utan var spelledare ansvarade för att bygga upp sin egna värld efter tycke och smak. Med tiden började detta bli ohållbart och Äventyrsspel började så smått experimentera med olika spelvärldar. Fröet till det som skulle bli Ereb Altor var planterat genom artikeln om ön Caddo i Sinkadus nr 3 men innan denna värld skulle blomma ut på allvar testade man att göra äventyr i både vikingatidens Europa såväl som i det feodala Japan. Ingen av dessa världar blev någon större framgång även om den sistnämnde premierades med en egen box kallad DoD Samuraj. Efter detta dribblande beslutade Äventyrsspel att satsa fullt ut på spelvärlden Ereb Altor.

Den Nedbrunna Fatburen var det ena av två äventyr som Äventyrsspel publicerade till vikinga-europa (det andra äventyret var Havets Vargar som är nästa veckas konverterade klassiker). I äventyret blir rollpersonerna kontaktade av fylkjarlen Grane som vill att de ska utreda varför ett av släktens förrådshus har brunnit ner. Omständigheterna är mystiska och trampar rollpersonerna inte försikigt fram i sitt undersökande kan det hända att hela Utvind sätts i brand i en storskalig släktfejd. Så här i efterhand och med facit i hand kan man tycka att det är litet synd att Äventyrsspel inte fortsatte att satsa på vikinga-europa med tanke på vilken succé spelvärlden Trudvang senare skulle bli. Det är dock lätt att vara efterklok.

Nästa fredag: Havets Vargar.

Ladda ner!

4 kommentarer:

Kosta Kostulas sa...

Apropå ingenting - men har du spelat de här äventyren i Trudvang - hur kom idén liksom? Själv spelade jag dem för länge sen i Ereb (inte vikingaäventyren då).

Medusa Games sa...

Jag (Klaatu) har inte själv spelat dessa äventyr i Trudvang. Däremot har jag väldigt nostalgiska minnen av dem från när jag spelade dem på 80-talet. Anledningen till att jag konverterat dem är att jag tycker att de ska få glädja en ny generation och de ska inte i tysthet få försvinna in i historien. För övrigt är det min sanna övertygelse att ju fler äventyr ett rollspel har desto populärare är det och hela rollspelsrörelsen för den delen. Tänk dig vilket enormt sug t.ex. det kommande Svavelvinter-rollspelet skulle få om det fanns tio gratisäventyr att ladda ner från nätet. Det vore mumma...

Kosta Kostulas sa...

Bra poänger - som historiska dokument (avs äventyren) och att ha färdiga äventyr vid släpp. I SVs fall är det primärt tänkt som karaktärsdrivet spel med äventyrsgenererande mekaniker i form av skuggspel och profetior. Men man kan självklart spela tradigt med det och stöd för konfluxkampanjen baserat på böckerna kommer finnas.

Vi funderar även på en del kortgrejer till sen. Får se vad det blir.

Medusa Games sa...

Eftersom SV-rollspelet inte är utgivet så kanske det var ett dåligt val av mig att nämna det som exempel. Vad jag ville ha sagt var bara att ju mer material det finns till ett rollspel desto populärare tror jag att det kommer att vara. Under förutsättning att materialet håller någorlunda kvalité förstås.

Hur som helst tror jag att SV-rollspelet, karaktärsdrivet eller ej, kommer att bli en kanonprodukt. Ska redan nu börja spara på min "veckopeng" så att det kan inhandlas direkt det släpps.