Recension - Svavelvinter

Produkt: Svavelvinter.
Rollspel: Svavelvinter.
Utgivare: Fria Ligan.
Format: Hårdpärm, liggande 270x210mm, 360 sidor.
År: 2012.

Svavelvinter är nog det mastigaste rollspel som någonsin skapats i konungariket Sverige. De eldsjälar som oförtröttligt arbetat med att färdigställa Erik Granströms fantasyvärld till ett ursprungstroget rollspel förtjänar alla hyllningar de kan få. Med detta sagt så är Svavelvinter en rejäl lunta att förtära, det är inte ett rollspel för nybörjare och det kräver att man har kunskaper i Erik Granströms romaner och helst också den grundläggande Konfluxkampanjen från 80-talet. Det som främst skiljer Svavelvinter från andra rollspel är det så kallade skuggspelet. Det kan beskrivas som ett sekundärt rollspelande där spelarna tar på sig rollerna som olika skuggmakter (mäktiga personer, sammanslutningar, gudar) som försöker påverka spelvärlden som karaktärerna (rollpersonerna) lever i. Detta skuggspel bildar en fond för karaktärerna och kommer troligast på ett eller annat sätt att styra deras handlande. Detta kan tyckas komplicerat till en början och har inte så mycket i ett enskilt äventyr att göra men i en längre karaktärsdriven kampanj kommer skuggspelet att få stort inflytande och kan till och med vara drivande.

Reglerna är strömlinjeformade och lätta att lära sig. Det svåra är att tillämpa dem vid rätt tillfälle för det är många detaljer att hålla reda på. Det kan då underlätta om fler än berättaren (spelledaren) kan reglerna så att alla kan bidraga när olika konflikter skall avgöras. Svavelvinter är främst tänkt att spelas som en karaktärsdriven kampanj även om det kan spelas i klassisk stil. Skillnaden är att i karaktärsdriven stil så har de spelare som inte är berättaren mycket mer att säga till om. De skapar tillsammans spelvärlden så att säga istället för att berättaren är en allsmäktig gud som i klassisk stil. Reglerna täcker de flesta situationer som kan uppstå och innehåller dessutom några överraskningar. Den mest innovativa är nog de så kallade profetiorna. Innan själva spelandet börjar skapar bordet (hela spelgruppen) en profetia som själva spelet sedan går ut på att uppfylla. Till sin struktur är profetiorna vaga så att de kan uppfyllas på många olika sätt. Det är alltså inte bara berättarens uppgift att uppfylla en profetia utan hela bordets.

Förutom reglerna innehåller Svavelvinter även en beskrivning av spelvärlden. Fria Ligan har här varit smarta och bara koncentrerat sig på det som är viktigt eller intressant. Att beskriva varenda samhälle, flod och berg som vissa andra rollspel gör har de rätteligen avstått från att göra och låter här varje bord att själva fulla ut luckorna. Detta gör läsningen av Trakorien, farsegels riken, mäktiga grupper med mera till en inspirerande läsning som inte känns som en tidskonsumerande utfyllnad.

Sammanfattningsvis tror jag att Svavelvinter kommer att bringa många roliga timmar för de spelgrupper som helhjärtat kommer att fördjupa sig i spelet och alla dess egenheter. Det kommer att bli intressant att följa den kommande produktlinjen och är de bara hälften så välskrivna och intressanta som Svavelvinter kommer de att vara värda sitt pris. Man kan bara hoppas att Svavelvinter höjer ribban för alla som producerar rollspel i Sverige och att det är fler än bara gamla rollspelsrävar som tar rollspelet till sitt hjärta.

Plus
+ Den luftiga formgivningen.
+ De magnifika kartorna.
+ Det stora antalet illustrationer.
+ Den lagom välbeskrivna spelvärlden.
+ Den strömlinjeformade regelmekaniken.
+ Den genomarbetade helheten.

Minus
- För att kunna använda produkten till fullo krävs det att alla spelare har goda kunskaper i rollspelande, regelmekaniken och spelvärlden.

BETYG: 6

Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.

Fria Ligan