fredag 31 december 2010

Summering av 2010!

Som traditionen erbjuder är det dags för Medusa Games summering över året som gått. 2010 var en liten uppryckning från 2009 men det svenska rollspelsutbudet ter sig fortfarande väldigt magert. Medusa Games gav under året ut tre äventyr, två till Drakar och Demoner Trudvang och ett till Götterdämmerung. Dessa äventyr publicerades:

Ödesbarn
Ett äventyr som började tillverkas 2008 men som av någon under anledning aldrig blev färdigställt. Nu är det i alla fall utgivet och jag är glad att jag tog mig i nackkragen och gjorde det. Ödesbarn är dessutom första delen i en trilogi som kallas Askhöst, frågan är bara om det någonsin kommer en del 2 och 3.

Drakskugga
Även detta var ett projekt som startades 2008 men som lades på is. Om Ödesbarn var lätt att färdigställa så var det en herkulisk kraftansträngning att färdigställa Drakskugga. Kanske inte världens mest sammanhängande äventyr men tillräckligt fullproppat med godbitar att man ska kunna spela det. Drakskugga är del 2 i kampanjserien om Ödesprofetiorna.

Ruud van Visserwijks mystiska dödsfall
Detta äventyr skrevs i början av året för Riotminds räkning men när Riotminds berättade att de skulle göra en digital satsning anade jag att det skulle dra ut på tiden så jag beslutade att Medusa Games skulle ge ut det vilket vi gjorde den 28 april. Min föraning visade stämma för så här sju månader senare lyser Götterdämmerung 2.0 med sin frånvaro. Äventyret är hur som helst en spännande historia i äkta Lovecraft-anda. Det koncentrerar sig mer på undersökning än på strider även om det sistnämnda även förekommer. Jag är dock himla stolt över äventyret eftersom det är skrivet på ett lite annorlunda sätt.

På gång...
I Medusa Games verkstad snickras det vidare på två äventyr. Det första är del 3 i kampanjen om Ödesprofetiorna, ett äventyr som fått namnet Mardröm som vi hoppas ska vara färdigt under Q1. Det andra äventyret är Höstsot som är det tredje äventyret i kampanjen om De fyra årstiderna. Dock har författaren till detta äventyr flyttat till Barcelona så det vette tusan när det blir färdigt. Den som lever får se.

Årets lista
Som vanligt avslutas summeringen med årets lista.

Årets produkt: En Garde! III.
Årets webbsida: Boningen.
Årets bomb: Riotminds Online.
Årets besvikelse : Riotminds Online.
Årets trudvangfilm: Robin Hood (2010).
Årets mest saknade: Dantes typografi.
Årets R.I.P: Frank Frazetta (1928–2010).
Årets speltidning: Fenix.
Årets rollspelssnacks: Kaffeflickor.
Årets mest ospelbara yrke: Lönnmördare.
Årets måste bli bättre 1: Riotminds Online.
Årets måste bli bättre 2: Järnringen Blogg.
Årets vi vill ha mer av: Dolph Lundgren.
Årets citat: Ge Medusa Games ett schysst bidrag!
Årets debatt: Den om rollspelens död som Sverok startade.
Årets ut-ur-garderoben: Lyxfällans Charlie Söderberg.

Gott Nytt År önskar Jörgen "Klaatu" Karlsson

7 kommentarer:

Knyte sa...

Gott Nytt År Jörgen!

Medusa Games sa...

Tackar. God fortsättning själv, Knyte.

Är det i år som den "Svarta solen" tar makten i vårt avlånga land? Snödrottningen har ju redan bäddat in oss i snö...

DK sa...

Man (jag) kan glömma av att ge beröm ibland. Era äventyr med ”Känsla av gammalt A5-häfte” är mer värt än alla flådiga produkter Riotminds prånglat ut!
Fortsätt släppa härliga produkter långt in i 2011!

roboman sa...

Alltid roligt att läsa dina inlägg, även om jag inte hänger på forumet så mycket längre. Du vet att jag fortfarande ställer upp och korrekturläser!

Knyte sa...

Hur blir det med uppföljaren till Ödesbarn? Det som ska heta Askhöst var det va? Om det inte blir något på länge är jag sugen på att snacka hur du tänkt handligen ska fortskrida, mina spelare är snart i hamn med Ödesbarn nämligen.

Medusa Games sa...

Jag (Klaatu) har inte så mycket information om hur kampanjen Askhöst skulle fortsätta efter Ödesbarn. Vill du veta det är det bäst att du pratar med Vildhjarta, han som skrev det mesta av Ödesbarn. Denna tråd på Riotminds forum kanske kan hjälpa dig: http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=10&t=10004&start=0

Knyte sa...

Tack!