måndag 31 december 2012

Summering av 2012!

Så var det dags för årets summering. Detta är en trevlig liten tradition som Medusa Games gör för 6:e året i rad. Medusa Games har under året inte gett ut några egna produkter vilket är litet tråkigt men mina krafter har främst gått till att skriva äventyr och scenarion till Fantasy! Old school Gaming. Det jag är mest stolt över är mitt äventyr Mörkret vid stigens slut, en riktig tribut till hur klassiska fantasy-äventyr såg ut i Sverige på 80-talet. Föga anade jag vilken folkstorm detta lilla äventyr skulle skapa. Men låt oss ta det från början. Det hela började med att Åsa Roos recenserade äventyret i Speltidningen Fenix och var väldigt kritisk till att hon tyckte att alla kvinnor i äventyret var väldigt stereotypa. Jag tyckte att den kritiken var missvisande och att detta orättvist drog ner betyget på äventyret. Den inre barbaren inom mig skrev ett svavelosande svarsinlägg på Rollspel.nu som nästan omedelbart togs bort. Bollen var dock i rullning och inte blev situationen bättre av att många kastade brännvätska på elden. Några dagar senare när jag lugnat ner mig (och min avstängning från forumet upphävdes) skrev jag ett nytt inlägg som förklarade min ståndpunkt men detta skulle jag inte ha gjort för det tycktes som ytterligare en provokation från min sida. Läste man de kommentarer som följde så kunde man tro att jag skrivit en ny version av Häxhammaren, Mein Kampf eller Satans verserna när detta inte alls var så. Det som sved mest var de elaka kommentarer som kom från människor som inte ens läst äventyret. Hur som helst tog en viktig Genusdebatt sin början där mitt äventyr något malplacerat hamnade i fokus. Jag försökte hålla en "mogen" nivå men vad jag än skrev så var det många som började märka ord och kritiserade varenda mening jag skrev. Jag är inte rädd för att ta kritik men den låga nivån på diskussionen fick mig att tänka på ett citat som sades till mig i min ungdom: "Diskutera inte med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner sedan på erfarenhet". Detta fick mig att helt hoppa av diskussionen då min medverkan inte skulle tillföra något. Andra var dock villiga att ta upp facklan och så spårade diskussionen helt ur. Detta ledde till "de långa knivarnas natt" då minst en handfull användare stängdes av på längre och kortare tid. Vad är då lärdomen av allt detta? För personlig del har jag i mycket större utsträckning börjat tänka i jämlikhetstankar och mindre stereotypt. Jag förväntar mig inte att andra skall ändra på sitt beteende eller ta lärdom av debatten då allt för många ser allt i svart eller vitt och inte kan se något från en annan synvinkel än sin egen.

Vi avslutar summeringen som vanligt med årets lista.

Årets produkt: Svavelvinter - Rollspelet.
Årets webbsida: Irrfärder utan slut
Årets bomb: The return (typ) av Riotminds.
Årets besvikelse : Att 30 års jubileumsupplagan av Drakar och Demoner inte kom ut före jul.
Årets trudvangfilm: Hobbit - En oväntad resa.
Årets mest saknade: Western IV.
Årets skribenter: Team Fria Ligan.
Årets illustratörer: Per Folmer och Lukas Thelin.
Årets kartritare: Tobias Tranell och Christian Granath.
Årets eldsjälar: Tina Engström och Tomas Arfert.
Årets speltidning: Fenix.
Årets rollspelssnacks: Chilinötter.
Årets mest ospelbara yrke: Lönnmördare.
Årets debatt: Genusdebatten på Rollspel.nu
Årets måste bli bättre: Tonen på Rollspel.nu
Årets vi vill ha mer av: Rollspelsskribenter.

Gott Nytt År önskar Jörgen "Klaatu" Karlsson

5 kommentarer:

Kosta sa...

Man tackar å egna vägar och å Fria Ligans vägnar!

Gott Nytt År!

Medusa Games sa...

Äras den som äras bör. :-)

Per sa...

Tack så mycket och god fortsättning!

roboman sa...

Jag har då aldrig fastnat för rollspel.nu, just för att det är så oerhört otrevlig ton från alla "gamla rävar" där. Nu ska jag leta upp din tråd och lida med dig medan jag läser den, eller så mycket jag orkar läsa i alla fall.

Hoppas det nya året är precis så produktivt och givande som du vill ha det! Jag förstår inte att det gått en månad in på året innan jag tittat in här.

Anonym sa...

Fortsätt att producera Jörgen! Rollspelsvärlden skulle vara fattigare utan dig.

Tänk om det skulle vara lika enkelt att skapa som att kritisera ;o)

//Utkante